PROCEDURA REALIZACJI TELEPORAD W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ
UDZIELANYCH W OKRESIE EPIDEMII ZAKAŻENIA WIRUSEM SARS-CoV-2
NA TERYTORIUM RP
obowiązująca w podmiocie leczniczym
Poradnia Lekarzy Rodzinnych
H. Błaszczyk, M. Godycki-Ćwirko, K. Kosiek
91-402 Łódź, ul. Pomorska 96
przygotowana w dniu 02.09.2020 r.
Opracowano na podstawie:
- Rozporządzenie MZ z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
(Dz.U. z 2020. Poz. 1395)
- Wytyczne konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2. (data wydania 14.08.2020).
KWESTIE ORGANIZACYJNE.
- Każde świadczenie zdrowotne, udzielane w bezpośrednim kontakcie z pacjentem lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych, jest udzielane po wcześniejszym umówieniu telefonicznym.
- Preferowaną metodą umówienia się na świadczenie zdrowotne jest droga telefoniczna.
- Poradnia zapewnia możliwość kontaktu telefonicznego i mailowego poprzez udostępnienie dwóch linii telefonicznych i skrzynki mailowej. Numery telefonów oraz adres mailowy są udostępnione na zewnątrz poradni, na tablicy wewnętrznej oraz na stronie internetowej.
- Pracownik poradni przyjmujący zgłoszenia jest osobą przygotowaną do rozpoznania i zweryfikowania potrzeby zdrowotnej – zgłoszenia przyjmuje pielęgniarka, położna lub lekarz.
- Pracownik poradni przyjmujący zgłoszenia ma za zadanie ustalić potrzebę zdrowotną, weryfikować możliwość udzielenia świadczenia w poradni, ocenić pilność jej realizacji, wpisać świadczenie do terminarza przyjęć właściwego członka zespołu poradni, poinformować pacjenta, na jakich zasadach odbędzie się teleporada.
- Teleporady udzielane są przez lekarza, pielęgniarkę i położną, w zakresie ich kompetencji.
- Teleporada jest wyznaczana w konkretnym dniu, na wyznaczoną godzinę dogodną dla pacjenta i niekorelującą z innymi pracami w poradni, które mogłyby wpłynąć na udzielaną teleporadę.
- Pacjent jest zobowiązany do nawiązania kontaktu z poradnią w ustalonym terminie.
- W przypadku braku kontaktu z pacjentem w zawiązku z wyznaczoną teleporadą pracownik poradni jest zobowiązany do podjęcia co najmniej 3-krtonej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 min.
- Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stany zdrowia pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca do rozwiązania aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie.
- W przypadku, gdy konieczne jest zrealizowanie porady w bezpośrednim kontakcie z pacjentem- zostaje to ustalone z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym. Porada bezpośrednia zostaje wyznaczona w konkretnym dniu i godzinie odpowiadającym pacjentowi.
- Powyższe znajduje zastosowanie do ustalenia realizacji porady w domu pacjenta.
POTWIERDZANIE TOŻSAMOŚCI PACJENTA.
Osoba udzielająca teleporady jest zobowiązana do potwierdzenia tożsamości pacjenta przed jej udzieleniem.
Dokonuje tego na podstawie:
- Danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, w szczególności nr PESEL,
- Okazania przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość (w formie wideoporady)
- Wykorzystania IKP
KWESTIE MEDYCZNE
- Teleporadę należy przeprowadzić z dołożeniem wszelkiej staranności oraz zgodnie z aktualną wiedzą medyczną.
- Rozpoznanie stawiane podczas teleporady powinno wynikać z zebranego wywiadu i dostępnej dokumentacji medycznej.
- W ramach teleporady możliwe jest wystawienie dokumentów elektronicznych: e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia, e-ZLA oraz dokumentów wystawionych w formie papierowej, do odbioru w rejestracji poradni.
- W ramach teleporady pacjent otrzymuje informację o sposobie realizacji e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, zlecenia na badania dodatkowe.
- Wizyty bezpośrednie muszą być realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2.
- Świadczenie w formie teleporady/porady bezpośredniej musi być odnotowane w indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Teleporady udzielane są w warunkach gwarantujących poufność, z zapewnieniem braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Wszyscy pracownicy Poradni realizujący teleporady zapoznali się z procedurą.
Poświadczyli to własnoręcznym podpisem.
Procedurę przygotowała Honorata Błaszczyk.